Stress

Flere og flere rammes af stress. Desværre. Men det bliver heldigvis mere og mere almindeligt at søge professionel hjælp til at håndtere stress og komme videre.

Jeg har mange års erfaring med at hjælpe andre gennem en stresskrise ved hjælp af samtaleterapi.

Stress kan skyldes både private og arbejdsmæssige forhold. Ofte er det en kombination, der er på spil, når du pludselig oplever, at “filmen knækker”. Eller du er brudt grædende sammen foran chefen.

Du føler nok, at du har mistet kontrollen. Eller at det er et personligt nederlag, som gør, at du helst vil klare tingene alene. Men hvis du taler med din nabo eller din kollega eller din fætter, vil du højst sandsynligt møde mindst én, som ved hvad du taler om…

Behandlingskrævende stress opstår, når en langvarig overbelastning sætter sig som en kronisk alarmtilstand i hele organismen. Både krop og psyke bliver påvirket af stress, og du mærker ofte et eller flere symptomer.

Almindelige psykiske symptomer:

• Søvnproblemer
  • Uro og rastløshed
  • Koncentrationsbesvær
  • Problemer med at prioritere og tage beslutninger
  • Irritation eller “kort lunte”
  • Tristhed eller depression
  • Ulyst
  • Angst
  • Social isolation

Almindelige fysiske symptomer:

• Træthed
  • Hovedpine
  • Svimmelhed
  • Smerter
  • Trykken for brystet
  • Vejrtrækningsproblemer
  • Appetitløshed og kvalme
  • Forhøjet blodtryk
  • Nedsat immunforsvar

Stress er en alvorlig lidelse. Ubehandlet stress kan i visse tilfælde føre til udbrændthed, hvor der er tale om langvarig sygemelding og depression, ofte med tab af arbejdsevne.

Så jo før du tager fat i problemerne, jo før vil du være tilbage.

Stressparadokset

For mange er en stresskrise en anledning til bremse op og lære sig selv bedre at kende.